12 november 2019

Meet Kimm Koffijberg

Kimm Koffijberg (1978) is de trotse dochter van Richard Koffijberg, wiens werk ze al als klein meisje bewonderde. Maar haar grootste drijfveer om - ook - kapper te worden is de omgang met mensen. Sinds ze in 1996 van de kappers academie kwam, werkt ze in de familiesalon, en op haar 21ste werd ze medevennoot van haar vader’s bedrijf. Ze volgde een managementopleiding en nam in 2009 samen met haar man en zakenpartner de salon over. Ze won de Coiffure Awards in 2013, deed redactionele producties voor tijdschriften en geeft als Color Consultant van L’Oréal Professionnel graag haar professionele mening.

Hair artist zijn is…
‘Wij kunnen het uiterlijk van de klant zo mooi versterken dat ze zich ook van binnen mooier gaan voelen. Wij kunnen bijdragen aan een stukje geluk bij de mens. Een heel belangrijke rol, dat moeten we ons vaker realiseren. Als alles klopt, kleding en kapsel, staan mensen echt in hun kracht.’ 
Waarom Kimm?
’Ik kan vooral goed conceptmatig werken en in elk van mijn concepten zit een stukje communicatie naar de klant toe. Ik zorg voor de verdieping. Wie heb ik in mijn stoel, wat heeft die persoon nodig? Het plan maken is waar ik goed in ben, ik ben de schakel tussen de klant en de kapper zodat ik de klant in zijn kracht zet.’
Je grootste talent?
‘Ik denk de aandacht voor de persoon. Ik ben vaktechnisch heel goed maar dan vooral op gebied van draagbaar haar. Avantgardistisch is niet mijn ding, de klant moet er thuis ook mee aan de slag kunnen. Ik ben echt een kapper, in hart en nieren, geen haarstylist.’   

Met haar werken is ook…
‘Een sieraad. Een sieraad versterkt jou als persoon, is heel persoonlijk, het  versterkt je uiterlijk en je kunt je sieraden aanpassen aan je behoefte. Je moet er wel voor naar een specialist die jou adviseert, een ‘juwelier’ om het te polijsten en glanzend te maken. En je past je sieraad aan aan je levensfase, nietwaar?’
Wat maakt de mens verder mooi?
‘Ik vind het interessant aan al die verschillende mensen die ik ontmoet wanneer
ze proberen in balans te zijn. Daar kunnen wij als kapper ook aan bijdragen. Je bent mooi als je letterlijk in de spiegel durft te kijken: wat heb je nodig? Daarbij is het karakter natuurlijk heel boeiend.’
Een topdag is voor jou…
‘Je zou misschien zeggen ‘als we een goede omzet hebben gehaald’, maar dat boeit me niet eens zo heel erg. Het is belangrijker dat mijn team trots is op het werk dat ze die dag gedaan hebben en dat de klanten tevreden de deur uitgaan. Het positieve teamgevoel is het allerbelangrijkst voor me. Met social media kunnen we tegenwoordig veel delen en als de kappers blij zijn doen ze dat graag. Dat gebeurt bij ons veel.’
Jouw guilty pleasure?
‘Ik ben redelijk transparant maar wat ik heel fijn vind is snowboarden op een gletsjer, liefst met mijn gezin. Ik ben in principe heel a-sportief dus als ik dit aan mensen vertel geloven ze het echt niet. Het is een verrassend element aan mij. Het buiten zijn in de natuur is zelfs voor een koukleum als ik heerlijk.’
Je moet dansen op…
’Can’t stop the feeling van Justin Timberlake!’                                                        Lucky token?
‘Heb ik niet. Ik ben wel echt een foto mens, ik leg graag momenten vast, o.a. van mijn gezin. Ik heb een mooie portretfunctie op mijn telefoon die ik dus heel graag gebruik.’                                                                                                                          Wat is jouw ultieme reisbestemming?
‘Italië. Ik vind dat zooo’n fijn land. Het tempo en het mooie weer. Lekker eten en
vrij zijn. Ik ken het zuiden nog niet, maar we zijn aan de kusten geweest, de bergen en de meren. De variatie in landschap spreekt mij enorm aan.’
De serie die je iedereen hebt aangeraden?
‘Peaky Blinders, fantastisch. Het duistere. De kleding, de haardracht van de vrouwen. En de muziek vind ik zo mooi! Ik hoop op een vervolg.’
Jouw merk sneakers?
‘Zeker Nike, de Air Max 1, dat is een gezinsding waar we allemaal verslaafd aan
zijn, mijn twee zoontjes lopen ook op Nikes. Die Air Max 1 is een beetje nostalgie. Mijn man en ik kennen elkaar van housefeesten, toen hadden we ze aan. Vanaf dat moment zijn we ook in het buitenland op zoek gegaan naar deze sneakers. Nu zie je ze weer meer. Ik draag ze altijd op de zaak. De hogere vind ik het allerleukst. Die blijven moeilijk te vinden, dus ik zoek online en ik zag ze in Italië in een outlet, te gek!’

Jouw favoriete geur?
‘Masakï Matsushïma ‘Shito’. Ik heb hem eens gekregen van iemand, het is een zachte bloemengeur waar ik veel complimenten over krijg. Ik hou er zelf ook niet zo van als iemand een hele sterke geur draagt.’
Hèt haarproduct?
‘De Source Essentielle lijn is voor mijn droge, stugge haar heel fijn. Ik heb een gevoelige hoofdhuid en daar is hij ook fijn voor. De olie in de collectie wordt door mijn haar echt opgezogen. Ik adviseer deze natuurlijke lijn ook aan klanten, mensen hebben daar duidelijk behoefte aan en het verkoopt echt goed. De refill mogelijkheid is natuurlijk een mooie versterking van het verhaal dat Source Essentielle ook goed is voor het milieu. Wij doen in de salon graag aan
duurzaamheid. We hebben bijvoorbeeld een regelaar op de kraan van de wasbak, zodat we niet teveel water verspillen.’

@rubendewildestudios

@DUTCHLEADERSOFHAIRARTISTRY

@REDKEN #REDKENREADY

@LOREALPRO #LOREALPRO

@KERASTASE_OFFICIAL #KERASTASECLUB

@MATRIX #MATRIX

@BIOLAGE #BIOLAGE #LIVERAW

@SHUUEMURA_ARTOFHAIR #SHUUEMURAARTOFHAIR

Deel dit via:

Inspiratie

Instagram

Check ons Instagram account
Whatsapp logo