Koffijberg collecties

Tribute 2

Amsterdam, augustus 2016 – Kimm Koffijberg brengt dit najaar het tweede deel uit van haar Tribute Collectie 2016. Het eerste deel van de collectie heeft ze met veel succes in het voorjaar gelanceerd.

De Tribute Collectie 2016 is een eerbetoon aan ‘Veertig jaar Koffijberg’. De meest iconische looks die Kimm en Richard Koffijberg in de afgelopen decennia hebben gecreëerd, zijn door Kimm in deze Tribute Collectie vertaald naar mooi en draagbaar haar anno 2016.

Richard en Kimm zijn geïnspireerd door, en geschoold volgens de principes van Vidal Sassoon, founder van de huidige kniptechnieken. Overeenkomst tussen alle collecties uit het verleden en de huidige collectie van Kimm, is de permanente focus op het haar (en niet op alle ruis daaromheen), op constante vernieuwing en op draagbaar haar.

De vaktechnisch hoge standaard, de ambachtelijkheid en de voortdurende vernieuwing zijn de roots die Kimm meeneemt in deze Tribute Collectie en als trendsetter van nu.

Daarbovenop verwijst de collectie naar het recent door haar ontwikkelde concept ‘I-dentity’ dat het adviseren over haarkleur, coupe en visagie naar een hoger niveau tilt. I-dentity kijkt verder dan gezichtsvorm of huidskleur, ook verder dan de laatste haartrends. Kapsel en visagie moeten je identiteit en lifestyle in de volle breedte onderstrepen, vindt Kimm. “Wat heb jìj nodig?” “ Wat wil jìj uitstralen?” “Wat wil jìj laten zien?”

Toen

In de jaren ‘80 kwam een nieuwe fashion style op: Power dressing. Het hielp vrouwen om hun autoriteit te vestigen in een professionele en politieke omgeving die traditioneel werd gedomineerd door mannen. Het haar uit die jaren was extreem ‘gekapt’. Het was de tijd van soapseries als Dallas en Dynastie en prinses Diana domineerde de bladen en werd een style icoon.

Nu

Power dressing met veel aandacht voor accessoires. Het model heeft big en gekapt haar. Kimm trekt de aandacht opzettelijk naar de korte pony. Het vrij hoge voorhoofd van het model verdwijnt hierdoor als het ware.De kleuren zijn rustig gehouden. Zou je dat niet doen dan gebeurt er teveel tegelijk. Kimm heeft koele en warme tinten gecombineerd (goud, violet en parel-as) en deze op een subtiele manier met elkaar laten blenden. De basis is donker van kleur. De donkere tint komt op het voorhoofd terug. Hierdoor oogt het gezicht minder lang. Omdat het model ook veel haar heeft, speelt Kimm met lichtere elementen. Om zo meer diepte in het haar aan te brengen.

Toen

Terwijl de nadruk in de jaren ‘80 lag op het materialisme, en het uiten van rijkdom, leken de begin jaren ‘90 juist te gaan om het tonen van nonchalance. In de jaren ’90 brak Leonardo DiCaprio door in de filmwereld.De dresscode voor mannen was over het algemeen vrij minimalistisch en hoofdzakelijk gericht op comfort (jeans). Dat gold ook voor het haar.

Nu

Geïnspireerd door de jaren ‘90 is het haar bovenop lang en kort in de nek. Maar de huid schijnt aan de onderkant niet door het haar heen. De lengten zijn vanaf onderin opgebouwd naar voller haar aan de bovenkant. De bovenlaag is apart afgedeeld van de rest van het haar en zo lang mogelijk gehouden. Het haar is niet gekleurd. Door de langere bovenlaag kan op een nonchalante manier gevarieerd worden met verschillende looks, zoals zijscheiding, haar naar achteren, wetlook. Veel mannen hebben tot voor kort hun haar superkort gedragen of helemaal afgeschoren. Dit betekent dat ze hun haar weer moeten laten groeien: Er mag weer meer haar gezien worden!

Toen

Aan het begin van de nieuwe eeuw waren veel jongvolwassenen opstandig en onzeker. Er is veel glitter en glamour en drama (Paris Hilton). De mode is gebaseerd op technologie en is futuristisch (metallic, goud, zilver en brons). Door de introductie van de iPod in 2001 zijn gadgets belangrijke accessoires.

Nu

In het haar zijn veel verschillende afdelingen aangebracht. Daarna is het haar gesneden. De lagen verschillen onderling en er is veel tegenstrijdigheid gecreëerd. Hierdoor komt er luchtigheid en ‘rebellie’ in het haar. Kimm kiest ook bij het kleuren voor veel contrast: De achterkant is donkerbruin terwijl aan de voorkant met de vissengraat techniek rood-mahonietinten zijn aangebracht. Het model is een ‘koel type’ met een erg blanke huid. Door voor een donkere koele haarkleur te kiezen versterkt Kimm haar blanke huid nog meer. Door daarnaast te spelen met warme mahonietinten versterkt Kimm de expressiviteit en het contrast in het haar. De mahonietinten zijn zo aangebracht dat ze niet bij de (koele) huidtint van het gezicht terugkomen.Het haar is met de hand gestyled en krijgt daardoor een losse uitstraling.

Het concept I-dentity

Volume, vorm, kleur en conditie van je haar zeggen veel over wie je bent of over wat je wilt uitstralen. Door je kapsel geef je een stukje van je identiteit prijs. Mooi haar versterkt ook je innerlijk. Het is bewezen dat er een direct verband is tussen je gevoel van eigenwaarde en (de reacties van anderen op) je haar. Daarom heeft Kimm Koffijberg I-dentity ontwikkeld: een totaaladvies voor een nieuwe haarkleur, een nieuw kapsel en bijpassende visagie. I-dentity kijkt verder dan een gezichtsvorm of huidskleur. Ook verder dan de laatste trends. Kapsel en visagie moeten volgens Kimm ook je identiteit en lifestyle in de volle breedte onderstrepen. I-dentity bestaat uit drie onderdelen: Style I-dentity (advies over kapsel en styling), Color I-dentity (haarkleuranalyse) en visagie.

De kern van I-dentity is het uitvoerige gesprek tussen klant en daarvoor speciaal getrainde stylist. Tools als een vragenlijst, moodboards en kleurenkragen helpen om het gesprek te verdiepen en elkaar goed te begrijpen. Uiterlijk, wensen, sterke en zwakke punten en algehele lifestyle worden uitvoerig besproken. Evenals de aanleiding om een verandering te willen ondergaan.

Op basis van alle informatie en de eigen indrukken komt de professional tot een heel persoonlijk I-dentity advies. Bedoeld als aanmoediging en ondersteuning voor de klant om een persoonlijke statement af te geven. En met de mogelijkheid voor de klant om zelfverzekerder en mooier door het leven te gaan.

BEKIJK FILM “VEERTIG JAAR KOFFIJBERG”

Producten

Producten: Keune Haircosmetics
Kleur: Ultimate Blond serie / Infinite Colors by Tinta Colors / So Pure Color Balance
Verzorging: So Pure Balance, Care Line
Styling: So Pure styling range, Blend, Design

Credits

Kapsels/kleurtechnieken: Kimm Koffijberg and Creative team
Fotografie: Hans Mooijer
Visagie: Dominika Swietlink
Styling: Patricia Giesbers

Met dank aan: Keune Haircosmetics en Denman Brushes. Tekst: Karin Jobse, senior communicatieadviseur

← Terug naar de collecties

Volgen
Volgen